Ahhoz, hogy valaki igényes zenei
produkciót hozzon létre, nem kevés elméleti tudással is
rendelkeznie kell. Persze, állíthatod magadról, hogy olyan
hallással és érzékkel rendelkezel, hogy erre semmi szükséged.
Van ilyen. Őket zseniknek hívják.
A probléma általában akkor jön
elő, ha egy gitáron kísért dallamocskát meg kell hangszerelni.
Ez többféle képen történhet.
Vagy a dal szerzője maga írja meg a
hangszerelést, vagy együttes esetében gyakori, hogy minden zenész
maga találja ki a kíséret verzióját, vagy megbíznak külső
személyt a hangszerelés megírására.
A legrosszabb verzió az, amikor az
együttes tagjai találják ki a saját kíséretüket, mert a
tapasztalat azt mutatja, hogy ez a legritkább esetben sikeres.
A legjobb ha maga a dalszerzője
komponálja meg a hangszerelést, hiszen lelki füleivel ő hallja
csak igazán, mit szeretne a dalból kihozni. Persze az sem jelent
problémát, ha külső szakemberre bízzák, hiszen a klasszikus és
a mai könnyűzenei is hemzseg az ilyen együttműködéstől (sőt!).
Az amatőr együttesek és zenészek
leggyakoribb hibája, hogy a kíséret sikál ( zenésznyelven
„sikálásnak” hívják). Azaz a gitárosok ritmusra akkordoznak,
néha valamit bele ciripelnek a kíséretbe, a dob folyamatosan hozza
a ritmust, lényegében a billentyű is akkordozik, a basszus pedig
valami kis aprócska kísérettel alapozza a dalt. Ezzel az a nagy
baj, hogy a dalnak nem lesz „stílusa” ,még ha kolosszálisan jó
is a dallam, és végül eltűnik a süllyesztőben. A popzenében
nem ritka, hogy egy dal úgy lesz világsiker, hogy valaki
átdolgozza, áthangszereli, és ez sokszor jobb, mint az eredeti
volt. Itt egy példa, a régi nagy slágerek közül:
Az eredeti:
http://www.youtube.com/watch?v=r9lkn5PRfyk
és a
feldolgozás:http://www.youtube.com/watch?v=zrK5u5W8afc
A profin meghangszerelt dal, akár maga
az ének nélkül is önállóan tud létezni. Van lüktetése,
dallama, stílusa. Nem véletlen, hogy a kíséretautomatikás
szintetizátorok kiszorultak a vendéglátós meg hobbizene
perifériájára, hiszen előre beprogramozott patternek folyamatos
ismételgetésével kísérik a dalt. Ez jó, ha mulatni akarunk, meg
magunk és a barátaink szórakoztatására kornyikálunk , de
ilyennel a profi zenei piacon megjelenni nem lehet.
Nagyon sok jó dal a a profi
hangszerelés hiányán vérzik el.
Ezért ha profi dallal akarsz a piacon
megjelenni, akkor bizony időt kell arra szánni, hogy legalább
alapfokon elsajátítsd a hangszerelés mesterségét. Ehhez, még ha
nagyon jó érzékkel és tehetséggel is vagy megáldva, fontos,
hogy legalább a zeneelmélet alapjaival tisztába legyél.
Igazi öröm olvasni a gondolataidat! Tetszik a hozzáállásod! :o)
VálaszTörlésKöszönöm! :o)