2013. szeptember 12., csütörtök

A hangszerelés nem könnyű dolog!


Ahhoz, hogy valaki igényes zenei produkciót hozzon létre, nem kevés elméleti tudással is rendelkeznie kell. Persze, állíthatod magadról, hogy olyan hallással és érzékkel rendelkezel, hogy erre semmi szükséged. Van ilyen. Őket zseniknek hívják.
A probléma általában akkor jön elő, ha egy gitáron kísért dallamocskát meg kell hangszerelni. Ez többféle képen történhet.
Vagy a dal szerzője maga írja meg a hangszerelést, vagy együttes esetében gyakori, hogy minden zenész maga találja ki a kíséret verzióját, vagy megbíznak külső személyt a hangszerelés megírására.
A legrosszabb verzió az, amikor az együttes tagjai találják ki a saját kíséretüket, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy ez a legritkább esetben sikeres.
A legjobb ha maga a dalszerzője komponálja meg a hangszerelést, hiszen lelki füleivel ő hallja csak igazán, mit szeretne a dalból kihozni. Persze az sem jelent problémát, ha külső szakemberre bízzák, hiszen a klasszikus és a mai könnyűzenei is hemzseg az ilyen együttműködéstől (sőt!).
Az amatőr együttesek és zenészek leggyakoribb hibája, hogy a kíséret sikál ( zenésznyelven „sikálásnak” hívják). Azaz a gitárosok ritmusra akkordoznak, néha valamit bele ciripelnek a kíséretbe, a dob folyamatosan hozza a ritmust, lényegében a billentyű is akkordozik, a basszus pedig valami kis aprócska kísérettel alapozza a dalt. Ezzel az a nagy baj, hogy a dalnak nem lesz „stílusa” ,még ha kolosszálisan jó is a dallam, és végül eltűnik a süllyesztőben. A popzenében nem ritka, hogy egy dal úgy lesz világsiker, hogy valaki átdolgozza, áthangszereli, és ez sokszor jobb, mint az eredeti volt. Itt egy példa, a régi nagy slágerek közül:
A profin meghangszerelt dal, akár maga az ének nélkül is önállóan tud létezni. Van lüktetése, dallama, stílusa. Nem véletlen, hogy a kíséretautomatikás szintetizátorok kiszorultak a vendéglátós meg hobbizene perifériájára, hiszen előre beprogramozott patternek folyamatos ismételgetésével kísérik a dalt. Ez jó, ha mulatni akarunk, meg magunk és a barátaink szórakoztatására kornyikálunk , de ilyennel a profi zenei piacon megjelenni nem lehet.
Nagyon sok jó dal a a profi hangszerelés hiányán vérzik el.

Ezért ha profi dallal akarsz a piacon megjelenni, akkor bizony időt kell arra szánni, hogy legalább alapfokon elsajátítsd a hangszerelés mesterségét. Ehhez, még ha nagyon jó érzékkel és tehetséggel is vagy megáldva, fontos, hogy legalább a zeneelmélet alapjaival tisztába legyél.

1 megjegyzés:

  1. Igazi öröm olvasni a gondolataidat! Tetszik a hozzáállásod! :o)
    Köszönöm! :o)

    VálaszTörlés